Diego del Morao & Josemi Carmona Trio feat. Nino de Los Reyes
Hommage Pepe Habichuela
Eerbetoon aan Pepe Habichuela, feat. Diego del Morao & Josemi Carmona
Diego del Morao vervangt Pepe Habichuela
In de gitaar van Pepe Habichuela (Granada, 1944) ligt 60 jaar flamencogeschiedenis besloten. Ze omspant een leven vol flamenco, vol glorieuze momenten aan de zijde van grote zangers als Juanito Valderrama, Camarón de la Isla, en natuurlijk de legendarische flamencorebel Enrique Morente, bewonderd door Leonard Cohen, met wie hij decennialang een historisch duo vormde. Habichuela & Morente werden wegbereiders van wat in de jaren zeventig de ‘nuevo flamenco’ ging heten.
Pepe Habichuela, de ‘toque granaíno’ in persoon, de levende patriarch van de Habichuela-familiedynastie mag op doktersadvies niet meer reizen. De Flamenco Biënnale heeft in nauwe samenspraak met Pepe zelf een vervanger gezocht: niemand minder dan Diego del Morao zal met zoon Josemi Carmona reizen langs de belangrijkste momenten uit zijn carrière. Als zoon en opvolger van de legendarische Moraíto Chico, zet Diego del Morao de gitaartraditie van de gitano-dynastie der Morao’s voort met fenomenale brille. Net zoals Josemi die van zijn vader levend houdt. De ‘toque’, de gitaartradities van Granada en Jerez verenigd in een topbezetting!
Een uniek concert waar we de klassieke stijl van de Habichuela’s uit Granada kunnen ‘fijnproeven’ en tegelijkertijd een nieuwe jazzy flamencosound horen met de soniquete, de swing uit Jerez, waarvan Diego del Morao de schatbewaarder is. Met ritmische accenten van danser Nino de Los Reyes.
Pepe Habichuela geboren in 1944 in Granada als José Antonio Carmona Carmona staat sinds het verscheiden van zijn broer gitarist Juan Habichuela, als enige aan het hoofd van de oude gitano gitaardynastie die de naam draagt van grootvader ‘Habichuela el Viejo’ [Oude Boon]. Zijn ‘arte’ zet hij niet alleen in als begeleider, maar ook buiten de flamenco. In 1964 verruilt hij Granada voor Madrid en verbindt zijn gitaar aan de grote stemmen van zangers als Juanito Valderrama, Camarón de la Isla, Carmen Linares en hij maakt naam als een van de vaste begeleiders van Enrique Morente. De gebroeders Habichuela waren oprichters en sleutelfiguren in de Madrileense flamenco scene.
In 2001 maakte hij het album Yerbagüena, met het Bollywood Strings Orkest van violinist Chandru, een unieke versmelting van flamencogitaar en Indiase snaarmuziek. Met de beroemde jazzcontrabassist Dave Holland toerde hij de wereld rond met hun album ‘Hands’. Hij is de vader van Josemi Carmona en oom van Juan José Carmona ‘El Camborio’ en Antonio Carmona. De drie vormden in de jaren ’90 de razend populaire ‘New Flamenco Band’ Ketama.
Inleiding - Meet the Artist
19:30 Inleiding door Carlos van Tongeren: Morao en Carmona: meesters van de moderne flamencogitaar
22:30 Meet the artist o.l.v. Carlos van Tongeren & Ernestina van Noort
In deze inleiding bespreekt Carlos van Tongeren het moderne gitaarspel van Diego del Morao en Josemi Carmona. Aan de hand van muzikale voorbeelden laat hij zien hoe de stijl van deze twee gitaristen binnen hun eigen familietradities past —Josemi Carmona is afkomstig uit de beroemde Habichuela-familie uit Granada, terwijl Diego del Morao de stijl van 'Los Morao' uit Jerez vertegenwoordigt— maar ook ver daarbuiten treedt. Het moderne geluid van Carmona sluit naadloos aan bij dat van Diego del Morao, de gevierde vertegenwoordiger van de gitaartraditie uit Jerez die als exclusieve gastmuzikant aan het optreden deelneemt. Ook staat Carlos van Tongeren stil bij de recente publicatie van flamencokenner José Manuel Gamboa over het leven van meester-gitarist Pepe Habichuela, en bij de bijzondere relatie tussen Pepe Habichuela en zijn zoon Josemi Carmona, die is uitgegroeid tot één van de grootste vertegenwoordigers van de moderne flamenco-jazz.
Carlos van Tongeren is onderzoeker aan de Universiteit van Granada en flamencogitarist. Eerder heeft hij functies bekleed als Lecturer en Senior Lecturer in Spaanse cultuurkunde aan de Universiteit van Manchester en als universitair docent hispanistiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is de auteur van Rhythm and Heritage in Modern Flamenco Guitar (Cambridge University Press, 2025) en heeft verschillende andere publicaties op zijn naam staan over de verbanden tussen de flamenco en de herinnering aan de Franco-dictatuur (1939-1975). Zijn eerste soloalbum als flamencogitarist, Moradas, verscheen in 2023.