Aruán Ortiz Ensemble
Flamenco Criollo
Wervelende mix van flamenco en Afro-Cubaanse ritmes
Flamenco Biënnale Creatie 2021
Afrika, Spanje en Cuba ontmoeten elkaar in een avontuurlijke mix van flamenco en wervelende (Afro)-Cubaanse ritmes. De Cubaanse pianist Aruán Ortiz stelde op verzoek van de Flamenco Biënnale Nederland een uniek ensemble samen dat de roots van de flamenco onderzoekt. Musici uit Marokko, Palestina, Cuba, de VS en Spanje brengen melancholische klanken uit Al-Andaluz en energieke ritmes uit Afrika in verrassende hedendaagse composities.
Hoor hoe oorspronkelijk Moorse melodieën in de 17e en 18e eeuw via Spanje naar het koloniale Cuba overwaaiden en met nieuwe ritmes terugzwierden naar het Iberisch schiereiland, waar ze een belangrijke invloed werden in de flamenco zoals we die nu kennen. Met zijn Flamenco Criollo Ensemble brengt bandleider en pianist Ortiz de veelkleurigheid van deze krachtige wereldse muziektaal op eigen wijze tot leven. Flamencozanger Ismael de la Rosa en danseres María Moreno zetten een kroon op deze ongetwijfeld memorabele muzikale ontmoeting.
‘Aruán Ortiz is een van de veelzijdigste en spannendste pianisten van zijn generatie’ – Downbeat
In vooruitstrevende jazzkringen zingt de naam van de Cubaanse pianist Aruán Ortiz (1973) al een tijdje rond. ‘Een van de creatiefste en origineelste componisten van de wereld’, schreef The Art Music Lounge. The New York Times noemde Ortiz een ‘creatieve krachtpatser’. De in Brooklyn woonachtige Ortiz heeft een geheel eigen stijl ontwikkeld: een spanningsvolle smeltkroes van Afro-Cubaanse rumba, Afrikaanse ritmes, eigentijds klassiek en moderne jazz à la Ornette Coleman, Paul Bley en Thelonious Monk. Ortiz speelde en toerde al met geestverwanten als Wadada Leo Smith, Don Byron, Nicole Mitchell en William Parker. Ook de Volkskrant was lovend over een eerder optreden: ‘Aruán Ortiz bouwt voortdurend spanning op.’ Zijn prijzenkast is zich snel aan het vullen. Live experimenteert en improviseert hij graag, om zo zijn grenzen nog verder te verleggen. Zelf ziet hij het graag als een cirkel; zonder begin en zonder einde.