Mohammad Motamedi & Rosario la Tremendita
Qasida

Spanish poet Federico García Lorca described the cante jondo – deeply felt flamenco singing – as a ‘rare example of primitive song whose notes contain the naked and horrific emotion of the first oriental civilisations.’
Of Lorca gelijk had, zou kunnen blijken uit het project Qasida, een bijzondere muzikale ontmoeting tussen de jonge Sevillaanse cantaora Rosario ‘La Tremendita’ en haar Iraanse evenknie Mohammad Motamedi. ‘Meer Flamenco dan 'La Tremendita' is onmogelijk,’ kopte de Franse krant Le Monde onlangs, na de presentatie van haar debuutalbum A Tiempo op de Biënnale van Sevilla. In Qasida zoekt de zangeres naar de wortels van de flamenco in de rijk uitwaaierende poëtische gezangen en improvisaties van de young rising star van de Iraanse klassieke muziek, Motamedi. Gezongen Spaanse volkspoëzie vermengt zich met Perzische kunstmuziek tot een klankwereld waarin het oude Al-Andalus zich misschien heel even laat horen.