Rima Khcheich & Mike Fentross & Maarten Ornstein
Muwashahat
De betoverende stem van de Libanese Rima Khcheich, diep geworteld in de Arabische vocale traditie; de sonore basklarinet van Maarten Ornstein en het ongeëvenaard rijke spel van barokmusicus Mike Fentross vloeien moeiteloos samen in Muwashahat, een muzikale reis door het Andalusië van weleer. Speciaal voor de Flamenco Biënnale stelde dit trio een programma samen met Spaanse muziek uit de laat-moorse en vroeg-barok periode, waarin duidelijk te horen is hoe invloedrijk de Moorse muziek was op de componisten uit de periode na de Reconquista en weer later op de flamenco.
Eerste grondtonen van de flamenco
Zowel de theorbe als de vihuela vinden hun oorsprong in Arabische instrumenten en veel vocale stijlelementen uit de flamenco gaan terug tot de Moorse periode. De Muwashahat, een 12e en 13e eeuwse Moors/Arabische liedvorm – die nog steeds in gebruik is – wordt in een nieuwe jas gestoken en klinkt samen met muziek van o.a. Alonso Mudarra, Luys Narvaez, en uit het Libre Vermell de Montserrat. Benieuwd naar de eerste grondtonen van de flamenco? Kom dan mee op reis met deze drie topmusici, en beleef een onvergetelijke muzikale avond.
Lezing: De laatste zucht van de moor en het Marokkaanse lied van verlangen.
door Saskia Törnqvist
1492: Granada valt in handen van de katholieke vorsten. De Andalusische joden en moren kregen de ‘keuze’: meteen hun biezen pakken of zich bekeren tot het katholicisme. Velen staken in wrakke bootjes de Middellandse Zee over, de dichtstbijzijnde pleisterplaats was de Noordoostelijke Afrikaanse kustlijn. Wat ze meenamen? Hun verhalen, hun levenslessen en verfijnde muziek, ontwikkeld aan de hoven van Córdoba en Granada. In Marokko is de arabo-andalusische muziek sindsdien verrijkt met nieuwe ritmes, kleuren en dimensies. Kunnen we nog sporen herkennen die ons terugvoeren naar de noodlottige exodus van een dikke 500 jaar geleden?
Saskia Törnqvist is musicoloog, docent, publicist en concertinleider. Zij doceert muziekgeschiedenis aan het Conservatorium van Amsterdam en werkt daarnaast voor tal van opdrachtgevers, waaronder het Nederlands Blazers Ensemble, het Parool en de Internationale Koorbiënnale.