Yinka Esi Graves
The Disappearing Act

Krachtige performance viert de Afrikaanse invloeden in de flamenco
Hoe blijf je verbonden met een werkelijkheid die verdwenen lijkt? In The Disappearing Act verkent Yinka Esi Graves de Afrikaanse invloeden in de flamenco, en haar werkelijkheid als flamencodanseres van Afro-Caribische afkomst.
Geïnspireerd door de 19e-eeuwse circusartieste Olga Brown, ook bekend als Miss La La uit een beroemd schilderij van Edgar Degas, onderzoekt Graves camouflage als een manier om fysiek aanwezig te zijn in een bedreigende omgeving (crypsis), en belichaamt ze het voortdurende verzet tegen onzichtbaarheid en uitwissing.
Met dans, tekst, live muziek en video creëert Graves een krachtige en persoonlijke performance die de vorm aanneemt van een Concert Party, een Ghanese variété-show. Met drummer Donna Thompson die invloeden uit hiphop en jazz meeneemt, flamencozangeres Rosa de Algeciras en flamencogitarist en muzikale ontdekkingsreiziger Raúl Cantizano aan haar zijde belooft dit een spetterend feest te worden.
Sinds de première op het Festival Flamenco de Nîmes (2023) reist The Disappearing Act langs toonaangevende festivals zoals GREC (Barcelona), La Bâtie (Genève), Festival d’Avignon en Tanz Im August (Berlijn). Critica Claire Bishop riep de voorstelling uit tot een van de top 10 beste voorstellingen van 2024 in ARTFORUM magazine.
Inleiding - Meet the Artist
19:30 Inleiding door Carlos van Tongeren: Yinka Esi Graves en de flamencodans als dekoloniale praxis
22:00 Meet the artist o.l.v. Carlos van Tongeren & Ernestina van Noort
22:00 -23:30 Afterparty met DJ Jurencio
In deze inleiding bespreekt Carlos van Tongeren hoe Yinka Esi Graves zich met andere artiesten en flamenco-onderzoekers heeft ingezet voor het zichtbaar maken van de Afrikaanse en zwarte achtergronden van de flamenco. Het woord ‘verdwijning’ uit de titel van haar performance gaat specifiek over de manier waarop de lichamen van zwarte flamencoartiesten, waaronder de danser Jacinto Padilla, die in een film van de gebroeders Lumière uit 1900 te zien is, soms onzichtbaar zijn gemaakt in de geschiedenis van de flamenco. Carlos van Tongeren bespreekt deze en andere voorbeelden, die een grote inspiratiebron vormen voor Yinka’s werk.
Na afloop van het concert kun je aansluiten bij een inspirerende aftertalk. Carlos van Tongeren gaat in gesprek met de artiesten en bespreekt op welke manier zij in hun werk proberen bij te dragen aan de discussie over de Afrikaanse en zwarte achtergronden van de flamenco, die in de geschiedenis van deze muziekstijl vaak onderbelicht zijn gebleven.
Carlos van Tongeren is onderzoeker aan de Universiteit van Granada en flamencogitarist. Eerder heeft hij functies bekleed als Lecturer en Senior Lecturer in Spaanse cultuurkunde aan de Universiteit van Manchester en als universitair docent hispanistiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is de auteur van Rhythm and Heritage in Modern Flamenco Guitar (Cambridge University Press, 2025) en heeft verschillende andere publicaties op zijn naam staan over de verbanden tussen de flamenco en de herinnering aan de Franco-dictatuur (1939-1975). Zijn eerste soloalbum als flamencogitarist, Moradas, verscheen in 2023.
