Dani de Morón & José Valencia & Rosario Toledo
Aleluya Erótica (Nederlandse Première)
Bailaora Rosario Toledo danst ‘vrij naar Lorca’.
Danseres Rosario Toledo (Cádiz, 1977) maakt haar debuut in Nederland in RASA tijdens het eerste lustrum van de Flamenco Biënnale met een vrije interpretatie van een onbekend theaterstuk van de Spaanse dichter Federico García Lorca „Los amores de Don Perlimplín…”
Voor dit ‘Lorciaanse drama’, de eerste flamencobewerking van het stuk, dat werd bejubeld op de Biënnale van Sevilla, waar het de prijs voor de beste choreografie won, koos Toledo twee medespelers van formaat: zanger José Valencia en gitarist Dani de Morón. Valencia verleent met zijn diepe, krachtige stem, een grote dramatiek aan zijn personage Don Perlimplín, een oude man die tracht de liefde van de jonge en sensuele Belisa (Toledo) voor zich te winnen, die op haar beurt weer verliefd is op een denkbeeldige man (De Morón), die tekent voor de prachtige muziek die de toeschouwer door dit universum van menselijke harstochten leidt.
Toledo, die de sensuele Belisa met grote intensiteit neerzet, werkte eerder met flamencogrootheden als Antonio Canales, Javier Latorre, Eva La Yerbabuena, Belén Maya en Joaquín Grilo. Ze is een danseres die het experiment niet schuwt. In haar voorstellingen waar de pit en humor van Cádiz nooit ver weg is, integreert ze moderne danselementen en theatrale invloeden.
In een radiointerview uit 1935 antwoordde Lorca op de vraag wat zijn lievelingsstuk was: Een klein theaterwerk, dat nog heel zelden is uitgevoerd. Het heet: ‘De liefdes van Don Perlimplin…’ Het stuk is sindsdien in diverse bewerkingen op toneel gebracht, maar nog nooit via in de vorm van een dansvoorstelling.