Accademia del Piacere
Romances, Entre Oriente y Occidente
Klassiek en flamenco, Oost en West komen sprankelend samen in het nieuwe programma van Accademia del Piacere. Oude romances (balladen) klinken via de stemmen van de Tunesische zangeres Ghalia Benali en de Spaanse sopraan Marivi Blasco. Met de uitzetting in de 17e eeuw van de laatste ‘moriscos’ (moren)* uit het Alpujarra gebergte van Granada uit verdween de Islamitische beschaving allerminst uit de Spaanse samenleving.
Hun muziekcultuur verklankte zich door de eeuwen heen in Andalusische folklore die op haar beurt de flamenco voedde. De sierlijke vocale oosterse arabesken zetten zich diep in het DNA van de cante jondo, de oude flamencozang. De Accademia del Piacere laat anno 2018 wervelend horen wat voor een muzikale kweekvijver Andalucía ooit was, een smeltkroes waar de Arabische, christelijke en (na de ontdekkingen van 1492) Zuid-Amerikaanse muziek elkaar wederzijds bevruchtten.
*Moriscos (afgeleid van moro, moor) was de benaming voor de tot christenen gedoopte moslims in al-Ándalus (Andalusié) na de gedwongen bekering uitgevaardigd door de Katholieke Koningen op 14 februari 1502.
Gambist Fami Alqhai werd in 1976 in Sevilla geboren als zoon van een Syrische vader en een Palestijnse moeder. Hij maakte deel uit van Jordi Savalls Hesperion XXI voordat hij in 2004 samen met zijn broer Rami Alqhai de Accademia del Piacere oprichtte, dat zich ontwikkelde tot een van de belangrijkste vroege muziekensembles van Spanje en Europa.
Het jonge ensemble maakt internationaal furore door de verfrissende en creatieve manier waarop ze de Spaanse renaissancemuziek interpreteren (Rediscovering Spain) – en barokmuziek en oude muziek in het algemeen (Cantar de Amor, opgedragen aan Juan Hidalgo). Het onderzocht al eerder de muzikale pendelbewegingen tussen de Oude (Europese) en Nieuwe Wereld overzee in Las Idas y Vueltas met zanger Arcángel (Flamenco Biënnale 2013). In Romances presenteert Accademia de Piacere een nieuw muzikaal va-et-vient tussen Oost en West, waar de oude Moorse zangtraditie en de christelijke gekoppeld worden door de stemmen van de Tunesische Ghalia Benali en de Spaanse sopraan Marivi Blasco.
Zij zingen oude Spaanse ‘romances’, anonieme ballades waarin de strijd tussen de moren en de christenen verhaald wordt, poëzie van dichter, mysticus en moslimgeleerde Ibn Arabi (1165-1240), die zijn invloedrijke geschriften vanuit Sevilla de wereld instuurde. Maar ze zetten ook speciaal voor dit programma nieuwe teksten op muziek van de Syrische dichter en vluchteling Osama Sadawi en Ahmad Salamony (Egypte).